همشهری آنلاین - محمد سرابی: در دودهه گذشته طرحهای مختلفی از سرعتگیرهای پویا Dynamic speed bumps مورد آزمایش قرار گرفتند. این سرعتگیر دیگر به شکل جسم ثابت نیست بلکه یک مانع قابل حرکت است که به حسگرهای سنجش سرعت متصل میشود و ظاهری شبیه دریچههای فلزی کف خیابان دارد. اگر یک خودرو با شتاب کم به آن نزدیک شود، سرعتگیر پایین میماند و سطح خیابان برای عبور خودرو صاف خواهد بود اما اگر خودروی با شتاب زیاد نزدیک شود جکهای زیر سرعتگیر حرکت میکنند و آن را بالا میبرند تا عبور مشکل شود. رانندگان با دیدن علائم هشدار باید شتاب خود را کاهش دهند در غیراینصورت با مانع بلندی روبهرو میشوند. نزدیک ۱۰۰ نمونه از این سرعتگیرها به نام Actibump در نقاط خاصی از چند شهر سوئد مانند مالمو و اوپسالا نصب شده اما استفاده از آن فراگیر نشده است.
لاستیک و باد
نوع دیگری از سرعتگیرهای پویا با فشار هوا در تیوپهای لاستیکی کار میکند و زمانی که رادار آن سرعت کم وسیله نقلیه را تشخیص دهد دریچه خروج هوا را باز میکند. در نتیجه زمانی که خودرو به آن برسد با فشار وزن تایرها هوا خارج و ارتفاع سرعتگیر کم میشود تا ضربه وارد شد به خودرو کاهش یابد. این فناوری قبلا در سدهای لاستیکی که در رودخانههای کوچک نصب میشد به کار گرفته شده بود اما هنوز به عنوان سرعتگیر در مقیاس بزرگ به کار گرفته نشده است. بیشترین کاربردی که برای این نوع سرعتگیر هوشمند پیشنهاد شده، نصب آن در معابر پرتردد شهری و مجزا کردن اتوبوسها است تا وسایل نقلیه سنگین بدون درگیر شدن با سرعتگیر از آن عبور کنند اما خودروهای سواری مجبور به کاهش سرعت شوند.
بنا به آنچه در مجله نیوساینتیست آمده است طرح سرعتگیرهای پویای لاستیکی از یک دهه پیش در انگلیس به شکل موفقیت آمیزی آزمایش شده بود اما هزینه ساخت آن به شدت زیاد است که برای اجرا در معابر عمومی یا جادههای بین شهری مناسب نیست. نمونه انگلیسی این سرعتگیر به نام شرکت سازندهاش Transcalm نامیده میشود تا سال ۲۰۰۵ هم در مراحل آزمایش و اجرا در شهرهای لندن و بیرمنگهام قرار داشت. قبلا هم از سرعتگیرهای لاستیکی ثابت در انگلیس استفاده شده بود که به دلیل سطح وسیع و تاثیر متفاوت در کاهش سرعت خودروها مورد توجه بود
یکی از امتیازهای مهم سرعتگیرهای پویا این است که میتوان سامانه آنها را برنامهریزی کرد تا خودروها را شناسایی کنند و در مقابل وسایل نقلیه اضطراری که با سرعت حرکت میکنند مانند آمبولانس یا کامیونهای آتشنشانی واکنش نشان ندهند. سرعتگیرهای پویا به دلیل تجهیزات گرانقیمت همراه آن در جادههای خارج شهر یا مناطق کمرفت و آمد نصب نمیشود و تاکنون در فضای تحت نظارت شهری مانند مقابل ساختمانهای مهم مورد استفاده قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید: داستان جالب سرعت گیرها ؛ اولین سرعت گیر در این کشور ساخته شد | وقتی ساندویچی کف خیابان باعث ترک خوردن دیوار خانه ها شد!
نظر شما